طراحی سایت و برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت و برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

10 فریمورک برتر توسعه وب در سال 2020

در چند سال اخیر، فریم ورک ها به یک بخش جدانشدنی از توسعه وب تبدیل شده اند. هرچه استانداردهای وب پیشرفت میکنند، تکنولوژی های بهتری برای توسعه وب نیاز است و این نیاز با فریم ورک ها رفع میشود.

در دوره ای زندگی میکنیم که دیگر نیازی نیست کسی که میخواهد ماشین بسازد، از نو چرخ را اختراع کند. به همین دلیل در توسعه وب هم نیازی نیست کدهای اضافی و طولانی را هر بار برای هر پروژه از نو بنویسید.

راه حل منطقی و درست این است که از فریم ورک ها استفاده کنید. کاری که هزاران طراح وبسایت در سراسر دنیا انجام میدهند. 

میدانیم که هر وب اپلیکیشنی از دو بخش تشکیل شده است: فرانت اند و بک اند. به بک اند اصطلاحا سمت سرور گفته میشود و به فرانت اند سمت مشتری یا کلاینت! ما در این مقاله از سایت زیکو به بررسی بهترین فریم ورک های برای توسعه هر دو بخش میپردازیم.  


بهترین فریم ورک های بک اند 

در اینجا بهترین و قوی ترین فریم ورک های بک اند را بررسی میکنیم که شاید علاقه داشته باشید در سال 2020 نگاهی به آنها بیاندازید.

1-Express

به لطف محبوبیت زیاد Node.js، فریم ورک Express به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پرطرفدارترین فریمورک های امروزی است.

این فریم ورک در میان شرکت های معروفی مثل IBM و Uber و... طرفدارهای زیادی دارد و همچنین با فریم ورک های Kraken و Sails و Loopback سازگاری بالایی دارد. 

اکسپرس را به عنوان یک فریم ورک مینیمال، سریع و غیرقابل پیشبینی میشناسند! این فریم ورک از برخی از ویژگی های فریم ورک مشهور یعنی Node.js بهره میبرد و همچنین از RestAPI ها هم پشتیبانی میکند.

برنامه های وبی که با این فریم ورک توسعه داده میشوند، انعطاف پذیری بالایی دارند. شاید تنها مشکلی که فریم ورک Express دارد این است که هیچ راه و روش معینی برای انجام کارها در آن وجود ندارد! حداقل برای تازه کارها...

2-Django

جنگو یک فریم ورک با معماری سه گانه model-view-template است که از پایتون برای توسعه وب استفاده میکند. غول های تکنولوژی بزرگی مثل گوگل، یوتیوب و اینستاگرام از جنگو استفاده میکنند. 

جنگو از ویژگی هایی مثل batteries-included بهره میبرد که در تایید هویت و پیام رسانی به آن قدرت میدهد.

همچنین جنگو ویژگی هایی دارد که امنیت را در آن برقرار کرده است و روش ها و ابزارهایی را برای توسعه وب در اختیار برنامه نویس ها قرار میدهد که بتوانند وبسایت ها و وب اپلیکیشن های ایمنی بسازند. 

3-Rails

ریل یا Rails یک فریم ورک وب سه لایه MVC است که با زبان روبی توسعه داده شده است و از آنجایی که توسط توسعه دهندگان زیادی مورد استفاده قرار گرفته است میتوان گفت که ریل یک فریم ورک محبوب است.

Airbnb، GitHub، Hulu و Shopify کاربران اصلی فریم ورک ریل هستند. این فریم ورک را به عنوان یک ابزار توسعه وب که همه حتی تازه کارها میتوانند از آن استفاده کنند، میدانند.

در واقع ریل به توسعه دهندگان کمک میکند تا هرچه سریعتر وب سایت خودشان را بالا بیاورند. 

برای فریم ورک ریل اصطلاحی به اسم Gems وجود دارد که در واقع میتوان همان کتابخانه های یک زبان دانست که به ریل کمک میکند تا قابلیت ها و ویژگی هایش را گسترش دهد.

همچنین این فریم ورک یک جامعه گسترده و قابل اعتماد به همراه منابع آموزشی استانداردی دارد که باعث شده شما بتوانید بدون هیچ نگرانی و دردسری شروع به یادگیری آن بکنید و در آن پیشرفت کنید و یک متخصص Rails شوید! 

نقطه ضعف اصلی فریم ورک ریل در این است که شما برای یادگیری آن باید وقت زیادی صرف کنید و هر چه که جلوتر بروید و در آن عمیق تر شوید، منحنی یادگیری تند تر و روند پیشرفت شما کند تر میشود.

پس اگر در مسیر یادگیری هستید و به خاطر سختی آن در حال ناامید شدن هستید دست نگه دارید! این طبیعی است فقط باید به کار خودتان ادامه دهید.

4-Laravel

لاراول هم همچنین یک فریم ورک وب سه لایه MVC است که از PHP برای توسعه استفاده میکند و محبوبیت خاص خودش را دارد و جالب است بدانید که از تمام فریم ورک هایی که در این پست معرفی میشوند، جوان تر است! 

لاراول در ابتدا با ویژگی های پشتیبانی از API ها وارد شد و حالا پکیج های زیادی برای آن آمده است که میتواند عملکردش را گسترده کند.

اگر شما یک برنامه نویس PHP هستید کار منطقی این است که برای توسعه وب از لاراول استفاده کنید اما در هر صورت این فریم ورک توان مقایسه با فریم ورک هایی مثل جنگو یا Express را ندارد! 

5-Spring

آخرین فریم ورک بک اند معرفی شده در این پست کسی نیست جز Spring ! این فریم ورک هم از معماری سه لایه MVC بهره میبرد و از جاوا که یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی دنیاست استفاده میکند.

وبسایت هایی مثل Wix، TicketMaster و BillGuard از این فریم ورک استفاده میکنند.

این فریم ورک به خاطر اینکه از زبان قدرتمند جاوا استفاده میکند، قوی و امن و تقریبا بی نقص است و شما میتوانید به خوبی وبسایتتان را با آن پیاده کنید اما باید بدانید که منحنی یادگیری آن بسیار تند است و به خصوص اگر با زبان جاوا آشنا نباشید یادگیری این فریم ورک برای شما کار مشکلی خواهد شد! 


بهترین فریم ورک های فرانت اند 

 

6- Angular

آنگولار یک فریم ورک سمت کلاینت یا فرانت اند است که تخصصش در سایت وب اپلیکیشن های یک صفحه ای است. با آنگولار میتوانید به راحتی وبسایت های یک صفحه ای و سمت کلاینت بسازید و خبر خوب این است که بازار کار آن هم بد نیست! 

نسخه 1.x آنگولار از جاوااسکریپت استفاده میکند ولی نسخه های بعدی آن همراه با TypeScript آمدند که یک مجموعه کامل از جاوا اسکریپت است. شرکت هایی مثل Google، Microsoft و Paypal از آنگولار استفاده میکنند.

از ویژگی های مثبت اصلی آنگولار میتوان به سایز وبسایتی که در مقایسه با فریم ورک های دیگر طراحی میکند دانست. همانطور که میدانید سایز و سرعت یک وبسایت یکی از فاکتورهای مهم سئو هستند و از این رو میتوانیم نتیجه بگیریم اگر شما وبسایتتان را با آنگولار بالا بیاورید شانس بهتری در سئو دارد.

7- React

اگر به توسعه دهندگان ری اکت برنمیخورد باید بگوییم که ری اکت یک فریم ورک نیست! بلکه فقط یک کتابخانه فرانت اند است. اما معمولا توسعه دهندگان آن را یک فریم ورک میدانند و با دیگر فریم ورک ها آن ها مقایسه میکنند.

یادگیری ری اکت به لطف سینتکس JSX آن ساده و سریع است و حتی میتواند به عنوان سمت سرور هم از آن استفاده شود. 

ری اکت یکی از اولین کتابخانه های مبتنی بر وب بود و بعد ها سر و کله آنگولار و Vue پیدا شد. این کتابخانه توسط فیسبوک طراحی و توسعه داده شده و در فیسبوک و اینستاگرام از آن استفاده میکند. 

8- Vue

فریم ورک ویوو را میتوان یک ستاره در حال رشد و ظهور دانست! این فریم ورک در ابتدا به عنوان یک پروژه شخصی متولد شد و به سرعت تبدیل به یکی از محبوب ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت گردید. 

چیزهای جالب بسیاری در مورد Vue.js وجود دارد. اول اینکه اگر شما یک پروژه از قبل دارید میتوانید به سادگی ویوو را به آن اضافه کنید و بخشی از پروژه را با آن جلو ببرید و هیچ مشکلی پیش نمی آید!

دوم اینکه میتوانید یک پروژه را به صورت کامل با ویوو جلو ببرید و این فریم ورک تمام نیازهای شما را برطرف میکند. 

برخی افراد فقط به خاطر اینکه شرکت های بزرگی مثل گوگل و فیسبوک از ویوو استفاده نمیکنند، به سمت آن نمیروند اما به شما قول میدهم که چند وقت دیگر تمام غول های تکنولوژی بخش هایی از پروژه هایشان را با این فریم ورک جلو ببرند. 

9- Ember

در سال 2015 فریم ورک Ember به عنوان بهترین فریم ورک جاوا اسکریپت شناخته شد. امروزه جامعه فریم ورک Ember بسیار گسترده و قابل اعتماد و خود فریم ورک هم با قابلیت ها و ویژگی های جدیدتری توسعه داده شده و به طور مرتب آپدیت میشود. 

شرکت هایی مثل Google، Microsoft، Heroku و Netflix از این فریم ورک استفاده میکنند. هدف Ember در این است که توسعه دهندگان با کمترین وقت هدر رفته و کمترین منابع به طراحی و توسعه وب اپلیکیشن ها بپردازند. 

10- Backbone


Backbone یک فریم ورک فرنت اند بسیار سبک است که برای ساخت وب اپلیکیشن های یک صفحه ای به کار میرود. Backbone الگوی MV* را دنبال میکند که تا حدودی میتوان گفت از معماری سه لایه یا MVC بهره میبرد. 

Backbone یک جامعه پر جنب و جوش دارد و همین باعث شده که بتوانید با آن برنامه های سمت کلاینت کاملی بنویسید. 

سخنان پایانی

امیدوارم که این پست و فریم ورک هایی که معرفی شد برای شما مفید بوده باشند و همیشه به خاطر بسپارید که تفاوت آنچنانی بین این فریم ورک ها وجود ندارد.

فقط نگاه کنید و ببینید با کدام فریم ورک و با کدام زبان راحت تر هستید. فقط شروع به پیاده سازی ایده خودتان بکنید و مطمئنا با هر چیزی میتوانید آن را درست کنید. 

به یاد داشته باشید که شرکت های بزرگ هر ساله با تکنولوژی ها و فریم ورک های مختلف کار میکنند پس در هیچ چیزی بد و خوب یا بن بست وجود ندارد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.