طراحی سایت و برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت و برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

آموزش زبان برنامه نویسی Ruby روبی پروژه محور

در این آموزش زبان برنامه نویسی روبی Ruby شما آموزش میدهیم چگونه اولین برنامه خود به زبان Ruby را به آسانی ایجاد نمایید.

برای آموزش Ruby به زبان فارسی ساده آماده ای؟

برنامه  “سلام،دنیا”(Hello World!) در برنامه نویسی کامپیوتر مرسوم است. این اولین برنامه ساده و کامل برای مبتدیان است، و این یک راه خوب برای اطمینان از پیکربندی مناسب محیط شماست.

این آموزش شما را به سمت ساخت این برنامه به زبان روبی می­برد. هرچند برای جذابیت بیشتر، برنامه “Hello, World!”مرسوم را تغییر می­دهیم که در آن، نام کاربر را درخواست کند.
سپس از نام در خوش آمدگویی استفاده می­کنیم. وقتی آموزشتان تمام شد، برنامه ای دارید که هنگام اجرا شدن شبیه به این عمل میکند.

  1. Output
  2. Please enter your name.
  3. Sammy
  4. Hello, Sammy! I'm Ruby!

پیش نیازها یادگیری زبان Ruby

شما باید یک محیط توسعه محلی روبی (Local Ruby Development Environment) را روی کامپیوتر خود تنظیم کنید.
با دنبال کردن یکی از این آموزش‌­ها، یکی را تنظیم کنید.

  • چگونه روبی را نصب کنیم و محیط برنامه نویسی محلی را روی سیستم عامل مک تنظیم کنیم.
  • چگونه روبی را نصب کنیم و محیط برنامه نویسی محلی را روی اوبونتو تنظیم کنیم.
  • چگونه روبی را نصب کنیم و محیط برنامه نویسی محلی را روی ویندوز۱۰ تنظیم کنیم.

مرحله اول- نوشتن برنامه ابتدایی Hello world

برای نوشتن برنامه “Hello, World!”، یک ویرایشگر متن خط فرمان مثل نانورا بازکرده و یک فایل جدید می­سازیم.

  1. $ nano hello.rb

وقتی فایل نوشته در پنجره ترمینال (Terminal Window) باز شد، شروع به نوشتن برنامه خود می­‌کنیم:

  1. hello.rb
  2. puts "Hello, World!"

بیایید اجزای مختلف کد را جدا کنیم.

Puts یک متد در زبان روبی است که به کامپیوتر می­گوید یک متن را روی صفحه نمایش دهد.

بعد از متد puts یک رشته از کارکتر ها می­آیند. “Hello, World!”،درون نقل قول قرار می­گیرد. هر کارکتری درون نقل قول(“”) رشته(string) خوانده می شود. متد puts این رشته را هنگام اجرا روی صفحه نمایش می­دهد.

برخی متدها مثل puts به صورت پیشفرض در روبی وجود دارند. این متدهای درونی(Built in) هنگام ساخت برنامه روبی همیشه در دسترسند. شما همچنین می توانید متدهای خود را تعریف کنید.

ذخیره سازی و خروج از نانو با زدن کلیدهای Control و X ، و هنگام درخواست ذخیره­ سازی از شما، کلید Y را فشار دهید.

بیایید برنامه خود را امتحان کنیم.

مرحله دوم- اجرای برنامه روبی Ruby

آماده­ی اجرای برنامه نوشته شده “Hello, World!”هستیم. با استفاده از دستور ruby که بعد از آن نام فایل ساخته شده می آید، این کار را انجام می­دهیم.

  1. $ ruby hello.rb

برنامه اجرا شده و خروجی زیر را نمایش می­‌دهد.

  1. Output
  2. Hello, World!

بیایید ببینیم چه اتفاقی رخ داده است.

با اجرای دستور ruby، مفسر (Interpreter) روبی راه اندازی می­شود. مفسر روبی فایل مشخص شده شما را می­خواند و محتویاتش را ارزیابی می­کند. با فراخوانی تابع puts خط puts”Hello, World!”  اجرا می­شود. رشته “Hello, World!”به تابع فرستاده شده است.

در این مثال، رشته “Hello, World!”به دلیل اینکه به عنوان یک مقدار برای متد ارسال شده است، همچنین آرگومان (Argument) خوانده می­شود.

علائم بیرون از رشته “Hello, World!” به این دلیل که به روبی می­گویند شامل یک رشته هستند،روی صفحه پرینت نمی­شوند. نقل قول­ها در آغاز و پایان رشته مشخص می شوند.

برنامه کار می کند، اما می توانیم آن را تعاملی تر کنیم. بیایید ببینیم چگونه.

مرحله سوم- اعلان ورودی {Prompting for Input}

هر بار برنامه‌مان را اجرا می‌کنیم،همان خروجی را تولید می‌کند. بیایید نام شخصی که برنامه را اجرا کرده بخواهیم.
ما بعدا می­توانیم از این نام در خروجی استفاده کنیم.

به جای اصلاح برنامه موجود، یک برنامه­ی جدید با نام greeting.rb در ویرایشگر نانو ایجاد کنید.

  1. $ nano greeting.rb

اول این خط را اضافه کنید که نام کاربر را درخواست می کند.

  1. greeting.rb
  2. puts "Please enter your name."

بار دیگر، ما از متد puts برای پرینت متن استفاده می­کنیم.

الان این خط را برای گرفتن ورودی کاربر اضافه کنید.

  1. greeting.rb
  2. puts "Please enter your name."
  3. name = gets

خط بعدی کمی بیشتر نیاز به توضیح دارد. بیایید آن­ها را بررسی کنیم.

متد gets به کامپیوتر می­گوید که برای وارد کردن ورودی با کیبورد صبر کند. این توقف به کاربر اجازه می­دهد تا هر چیزی دلش خواست وارد کند. برنامه هنگامی که کاربر کلید Enter را فشرد، ادامه می­یابد. تمامی کلیدها از جمله کلید Enter گرفته و به رشته ای از کارکترها تبدیل می­شوند.

از این کارکترها می­خواهیم در خروجی استفاده کنیم، پس کارکترها را با اختصاص رشته به متغیری با نام name ذخیره می­کنیم. روبی رشته را در حافظه کامپیوتر تا زمانی که برنامه در حال اجراست، ذخیره می­کند.

در اخر این خط را اضافه کنید تا خروجی را پرینت کند.

  1. greeting.rb
  2. puts "Please enter your name."
  3. name = gets
  4. puts "Hi, #{name}! I'm Ruby!"

دوباره از متدputs  استفاده می­کنیم اما این بار از یک خصوصیت روبی با نام درون یابی رشته ای(string interpolation) که به ما اجازه می­دهد مقداری را به متغیری اختصاص دهیم و آن را درون رشته قرار دهیم. به جای کلمه name ما مقداری را که در متغیر name ذخیره شده است می­گیریم که باید نام کاربر باشد.

ذخیره سازی و خروج از نانو با زدن کلیدهای CTRL+X ، و هنگام درخواست ذخیره­ سازی از شما، کلید Y را فشار دهید.

اکنون برنامه را اجرا کنید. از شما درخواست می­شود که نام خود را وارد کنید، بنابراین آن را وارد کنید و کلید Enter را بزنید.
خروجی آنچه فکر میکردید نخواهد بود:

  1. Output
  2. Please enter your name.
  3. Sammy
  4. Hi, Sammy
  5. ! I'm Ruby!

به جای Hi, Sammy! I’m Ruby!  بعد از name به یک خط بعد رفته است.

برنامه تمام کلیدهای ما را دریافت می­کند از جمله کلید Enter که برنامه را به ادامه دادن وا می­دارد. در یک رشته فشار دادن کلید Enterکارکتر خاصی ایجاد می­کند که مابقی رشته را به خط بعد می­برد. خروجی برنامه دقیقا همان کاری را انجام می دهد که ما به آن گفتیم. متن وارد شده را نمایش می­دهد که شامل آن خط جدید هم هست. همانی نیست که ما انتظار داشتیم ولی قابل تغییر است.

فایل greeting.rb در ویرایشگر خود باز کنید.

  1. $ nano greeting.rb

این خط را در برنامه خود بیابید.

  1. greeting.rb
  2. name = gets

و آن را مانند زیراصلاح کنید.

  1. greeting.rb
  2. name = gets.chop

این از متد chop روبی روی رشته ای که با gets گرفتیم، استفاده می­کند. متدchop  آخرین کارکتر رشته را پاک می­کند. در این مورد، خط جدید را که توسط Enter بوجود آمده است پاک می­کند.

ذخیره سازی و خروج از نانو با زدن کلیدهای CTRL+X  ، و هنگام درخواست ذخیره­ سازی از شما، کلید Y را فشار دهید.

برنامه را دوباره اجرا کنید.

  1. $ ruby greeting.rb

این بار پس از آنکه نامتان را وارد کردید و کلیدEnter  را زدید، خروجی مورد انتظار را می­گیرید.

  1. Output
  2. Please enter your name.
  3. Sammy
  4. Hi, Sammy! I'm Ruby!

اکنون یک برنامه به زبان روبی دارید که ورودی را از کاربر می­گیرد و آن را روی صفحه، نمایش می­دهد.

خلاصه نتیجه یادگیری زبان Ruby

حالا می­دانید که چطور درخواست ورودی، پردازش پاسخ، و نمایش خروجی می­شود، تلاش کنید برنامه خود را بیشتر گسترش دهید.
برای مثال رنگ مورد علاقه کاربر را درخواست کنید و برنامه بگوید که رنگ مورد علاقه اش قرمز است.
شما می توانید از این روش برای ساخت برنامه Mad-Lib ساده استفاده کنید.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.