طراحی سایت و برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

طراحی سایت و برنامه نویسی

آموزش طراحی سایت و برنامه نویسی

«همه آدم‌ها خلاق‌اند»

اگر فرانش را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید حتما هومن نجف‌پور و همراه‌ همیشگی‌اش پژمان تک‌دهقان را دیده‌اید. هومن و پژمان همیشه ویدیوهای جالبی را با موضوعات متنوع و مناسبت‌های خاص تولید کردند. یکی از ویدیوهای آن‌ها را می‌توانید اینجا ببینید:

نمایشگر ویدیو
00:00
01:33

این هفته در دومین قسمت‌ از سری برنامه‌های «از متخصص بپرسید»، می‌خواهیم با هومن نجف‌پور در مورد تولید محتوای خلاقانه و مدیریت آن سوالاتی بپرسیم. هومن به عنوان هم‌موسس فرانش و همینطور مدیرمحتوای خلاقه (Creative Director)، تجربیات زیادی دارد که برای علاقه‌مندان این حوزه مفید خواهند بود.

سوالات ما در این مطلب، مقدمه‌ای خواهند شد تا ساعت ۲۱ چهارشنبه ۲۸ تیر ماه امسال، در اینستاگرام فرانش شما بتوانید به صورت Live (زنده) با هومن صحبت کنید و پرسش‌های‌تان را از او بپرسید.

 

تولید محتوای خلاقانه

برگردیم به تیم محتوای فرانش. پژمان و هومن بخشی از تیم محتوای فرانش را تشکیل می‌دهند؛ هرچند که خودشان دو نفری یک تیم کامل به حساب می‌آیند! این دو علاوه بر تولید ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی ما دیده‌اید در شکل‌دهی جلوه‌های بصری مثل طراحی‌های گرافیکی فرانش نقش دارند.

اگر بخواهیم بیشتر از هومن نجف‌پور بگوییم، می‌توانیم اشاره کنیم که او درس‌خوانده رشته عکاسی دانشگاه هنر اصفهان و یکی از هم‌موسس‌های شرکت ما است. یعنی در کنار محمد رشیدی نقش قابل توجهی در شکل‌گیری فرانش امروزی داشته است. او خون‌گرم و خوش‌رو است و همیشه از ایده‌های جدیدتان استقبال می‌کند.

هومن با اینکه مدیر اجرایی تیم محتوا است اما آن‌قدر فرآیند کاری تیم را خوب طراحی کرده که عموما به کارهای بخش خودش مشغول است. هرچند که همیشه برای کمک و رفع وقفه‌های احتمالی کار تدوین‌گران یا طراحان شرکت آماده است. او علاقه‌ بسیاری به بازاریابی ویدیویی دارد و دلش می‌خواهد تا علم مدرن این حوزه را در فرانش بکار ببندد.

با توجه به بیشتر شدن حجم محتواهای ویدیویی تبلیغاتی فرصت را مناسب دیدیم تا قسمت بعدی برنامه‌های از متخصص بپرسید را به هومن اختصاص دهیم. پس از او وقتی گرفتیم و در اتاق جلسه شرکت باهم گپ‌وگفتی کردیم که ادامه‌ آن را می‌خوانید:

 

  • ● چرا ویدیو؟ چه شد که از بین همه بسترهای محتوایی موجود، تمرکزت را روی تولید ویدیو گذاشتی؟

ـ  من به همه شکل‌های محتوا علاقه دارم اما درست می‌گویی، بیشتر وقتم روی ویدیوها می‌گذرد، چون ویدیو فضای بسیار بازتری برای اجرای ایده‌های مختلف به من می‌دهد. در ویدیو به‌دلیل امکان حضور موسیقی، طراحی، موشن گرافیک، نور، صدا و سایر عناصر چندرسانه‌ای با بستر بسیار گسترده‌ای روبه‌رو هستید. و همین یک دنیای بزرگ و جالب برای ایده‌پردازی و اجرا به ما می‌دهد.

 

  • ● از بین ویدیوهایی که برای فرانش تولید کردی، کدام‌ سبک را دوست‌داری بیشتر ادامه‌دهی؟

ـ  کار ما تولید محتوای خلاقه است در نتیجه بیشتر از آنکه بگویم کدام تکنیک یا ابزار را دوست‌دارم استفاده کنم بیشتر به خود خلاقیت علاقه‌ دارم. البته این درحالی است که خلاقیت خودش یکی از بخش‌های چالش برانگیز کار است و همیشه تلاش تو این است که چیزی بسیار جدید و جالب توجه تولید کنی.

 

  • ● کدام ویدیو را به عنوان بهترین کار خودت معرفی می‌کنی؟

ـ  وقتی وارد حوزه تولید محتوا خصوصا تولید محتوای خلاقانه می‌شوی بخاطر ماهیت کار احتمالا همه محتواهایت را دوست خواهی داشت. اصلا در  این حوزه باید این‌طور حرکت کنی و همه تلاش ما این است که به‌طریقی محتواهایی را آماده کنیم که هرکدام از آن‌ها بتوانند معرف ما باشند و بتوانیم آن‌ها را به‌صورت نمونه‌کار به دیگران نشان دهیم.

 

  • ● برای تولید ویدیو یا هرنوع محتوای خلاقانه چه ساختار یا فرآیندی را طی می‌کنید؟

ـ معمولا یک موضوعی براساس اهداف کسب‌وکارمان به ما داده می‌شود. ما مدت قابل توجهی درمورد موضوع اظهار نظر می‌کنیم و در بین جلسه‌ یا جلسه‌های طوفان‌فکری‌مان (Brainstorm) یک ایده نهایی را استخراج می‌کنیم. سپس بر روی تکنیک‌هایی اجرایی ایده صحبت‌ می‌کنیم که بتوانیم به بهترین شکل مقصود مورد نظرمان را به مخاطب ارائه دهیم. حالا ممکن است بستر یا تکنیک این‌کار ویدیو، موشن، طراحی پوستر یا هرچیزی دیگری باشد.

 

  • ● اگر جایزه‌‌ ملی بود که به بهترین نوع از این سبک تولید محتوا داده می‌شد، دوست‌داشتی جایزه را ببری یا درعوض ویدیویی که می‌سازی میلیون‌ها بازدید بگیرد؟

ـ هرکسی که در حوزه محتوای تبلیغاتی کار می‌کند باید در نهایت میزان دیده‌ شدن و تاثیرگذاری محتوایی که تولید کرده برایش مهم باشد. درنتیجه برای من قطعا بیشتر دیده شدن در اولویت هست. البته خب اگر جایزه‌ای باشد و بتوانم آن را بگیرم خوشحال می‌شوم! [با خنده ادامه می‌دهد] وقتی که نه جایزه ببری نه بازدید خوبی بگیری، آن‌وقت باید یک فکری برای سیستم تولید محتوای خودت کنی!

 

  • ● می‌توانی درمورد برنامه‌ و پروژه‌های آینده‌ای که برای فرانش دارید توضیح دهی؟

ـ کلا برای ما این مهم است که بتوانیم از سایرین بهتر باشیم. چه از لحاظ کیفیت و یا چه از لحاظ خلاقیت. این باعث می‌شود که همیشه به‌دنبال ایده‌های بهتری بگردیم.

اگر محتوایی که تولید می‌کنی خوب باشد، همیشه این احتمال وجود دارد که کپی شوی؛ در نتیجه باید همواره یک برگ برنده برای رو کردن داشته باشی که اگر همه کارهایت هم کپی شد، باز تو چند قدم از بقیه جلوتر باشی.

این مساله فقط دربحث ساخت محتوای تبلیغاتی نیست یعنی ما حتی در بحث تولید محتوای آموزشی هم به دنبال ایجاد این فاصله هستیم. حتی اخیرا استدیویی در فرانش راه‌اندازی کرده‌ایم و می‌خواهیم  کیفیت مورد نظرمان در ویدیوهای آموزشی اجرا کنیم. به این صورت سایر مدرسین فرانش هم با محتوای آموزشی باکیفیت بیشتر آشنا می‌شوند و می‌توانند با دید بهتری نسبت به ویدیوهای آموزشی پیدا کنند.

 

  • ● یک استراتژی محتوای خلاقانه چه ویژگی‌های باید داشته باشد؟

ـ خودت بخشی از جواب را گفتی! اینکه باید چیزی که از این استراتژی بیرون می‌آید خلاقانه باشد. یعنی با بقیه کارها فرق کند. اما نکته مهمی که قالبا در بین استراتژی‌های محتوایی فراموش می‌شود، مساله نظم و نیاز مخاطبان در تولید است. شما باید بتوانید به صورت منظم محتوای خلاقه‌ای را که نیاز مخاطبان‌تان است را منتشر کنید.

خیلی‌ها محتوا تولید می‌کنند و ممکن است بعضا ویدیوهایشان بازدید بسیاری هم بگیرد. اما این لزوما به معنای رسیدن به اهداف تبلیغاتی مورد نظرشان نیست. هر استراتژی محتوایی که عناصری مثل نیاز مخاطب، نظم یا خلاقیت را نداشته باشد، به نوعی ناقص است.

 

  • ● چرا بعضی از تیم‌ها ایده‌پردازی می‌کنند اما به نتیجه یا ایده دلخواهی نمی‌رسند؟

ـ  تیمی که در بحث تولید محتوای خلاقانه کار می‌کند باید مفهوم Brainstorm را به‌درستی بشناسد. جلسات طوفان‌های فکری باید آنقدر فضای راحتی را ایجاد کنند که هرکسی بتواند در آن حرف بزند و ایده‌ خود را مطرح کند حتی اگر پیشنهادش خنده‌دار یا مسخره به‌نظر بیاید. وقتی چنین فضایی ایجاد شد شما می‌توانید از پتانسیل کامل افراد استفاده کنید. چه بسا که گاها همین ایده‌های بی‌ربط بتوانند مسیری برای رسیدن به ایده نهایی را ایجاد کنند.

 

  • ● در موضوع مدیریت تیم تولید محتوا، به‌نظرت چگونه باید با نظرات یا خروجی کار اعضای تیم برخورد کرد؟

ـ افراد خلاق معمولا نسبت به خروجی کارشان حساس‌اند و کار خود را دوست دارند. بنابرین وقتی می‌خواهید درمورد خروجی کارشان صحبت کنید باید این نکته را درنظر بگیرید. من خودم همیشه سعی می‌کنم با پیشنهاد به سمت تیم بروم. یعنی اگر خروجی را ضعیف دیدم با دلیل و ارائه راهکار برای بهتر شدن کار با نتایج برخورد می‌کنم. این مساله باعث می‌شود که افراد تیم، من را در کنار خودشان ببیند و بفهمند که نتیجه کار آن‌ها همان‌قدر که برای آن‌ها مهم است برای من نیز مهم و دوست‌داشتنی است. شاید حتی در این زمینه لحن ما هم مهم نباشد بلکه همین ارائه راه‌حل باعث افزایش ارتباط درون‌تیمی و بهبود نتایج می‌شود.

 

  • ● افراد زیادی هستند که علاقه دارند در این زمینه به‌طور حرفه‌ای کار کنند. توصیه‌ات برای آن‌ها چیست؟

ـ در این مورد نمی‌شود یک حکم کلی داد اما من می‌توانم تجربه شخصی‌ام را در اختیارتان بگذارم. من هم اوایل فقط به این زمینه علاقه‌مند بودم. اولین کاری که کردم این بود که ابزارهای مورد نیاز برای کار را یادگرفتم. با تمرین زیاد، که البته هنوز هم ادامه دارد، سعی کردم تجربیات خوبی در این حوزه به‌دست بیاورم. تلاش و پشتکار در مرحله‌ اول قدرت خوبی برای شروع کردن به شما می‌دهد. نکته‌ای که خیلی از ما یادمان می‌رود این است که باید خانه بیرون بیاییم، شما باید بروید و با افراد مختلف ارتباط بگیرید و سعی کنید فضای حوزه کاری‌تان را درک کنید. هرچند که در نهایت مهم‌ترین توصیه‌ام همان پشتکار و یادگیری است.

فرانش


نمایشگر ویدیو


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.