-
تصاویر واکنش گرا (Responsive) در HTML — راهنمای جامع
یکشنبه 20 مرداد 1398 14:58
در این مقاله در مورد مفهوم تصاویر واکنش گرا یا Responsive صحبت خواهیم کرد. تصاویر واکنشگرا به تصاویری گفته میشود که روی دستگاههای مختلف که اندازههای صفحه، وضوح تصویر و دیگر ویژگیهای متفاوت دارند، به طرز مناسبی نمایش پیدا میکنند. همچنین با امکانات HTML برای پیادهسازی تصاویر واکنشگرا آشنا خواهیم شد. تصاویر...
-
مقدار بازگشتی با ارجاع در ++C — راهنمای کاربردی
شنبه 19 مرداد 1398 16:07
در زبان برنامهنویسی ++C نه تنها میتوان مقادیر را با ارجاع به یک تابع ارسال کرد، بلکه میتوان مقدار بازگشتی با ارجاع را نیز به دست آورد. برای درک این قابلیت، باید در مورد متغیرهای سراسری با در مورد متغیرهای سراسری که در مطالب قبلی معرفی کردیم آشنایی داشته باشید. برای مطالعه قسمت قبلی این مجموعه مطلب آموزشی میتوانید...
-
ساخت لیست های تعاملی با ابزار کشیدن و رها کردن انگولار ۷ — به زبان ساده
شنبه 19 مرداد 1398 16:07
در این مقاله با ابزار کشیدن و رها کردن انگولار 7 آشنا شده و شیوه استفاده از آن را که در کیت توسعه متریال ارائه شده است خواهیم آموخت. انگولار یک فریمورک جاوا اسکریپت (تایپاسکریپت) برای ساخت وب اپلیکیشن و یا اپلیکیشنهای موبایل و دسکتاپ با بیش از 42000 ستاره گیتهاب است. این فریمورک از سوی تیم انگولار در گوگل نگهداری...
-
ارسال فرم HTML از طریق جاوا اسکریپت — راهنمای جامع
جمعه 18 مرداد 1398 13:35
در این مقاله میخواهیم به بررسی روشهای ارسال فرم HTML از طریق جاوا اسکریپت بپردازیم. در بخش قبلی دیدیم که فرمهای HTML را میتوان به صورت یک درخواست HTML به روش اعلانی ارسال کرد. در این بخش نیز با روش آمادهسازی یک درخواست HTML برای ارسال از طریق جاوا اسکریپت آشنا میشویم. برای مطالعه بخش قبلی این نوشته به مطلب زیر...
-
ارسال فرم HTML از طریق جاوا اسکریپت — راهنمای جامع
جمعه 18 مرداد 1398 13:35
در این مقاله میخواهیم به بررسی روشهای ارسال فرم HTML از طریق جاوا اسکریپت بپردازیم. در بخش قبلی دیدیم که فرمهای HTML را میتوان به صورت یک درخواست HTML به روش اعلانی ارسال کرد. در این بخش نیز با روش آمادهسازی یک درخواست HTML برای ارسال از طریق جاوا اسکریپت آشنا میشویم. برای مطالعه بخش قبلی این نوشته به مطلب زیر...
-
مقدار بازگشتی با ارجاع در ++C — راهنمای جامع
جمعه 18 مرداد 1398 13:34
ر زبان برنامهنویسی ++C نهتنها میتوان مقادیر را با ارجاع به یک تابع ارسال کرد، بلکه میتوان مقدار بازگشتی با ارجاع را نیز به دست آورد. برای درک این قابلیت باید در مورد متغیرهای سراسری که در این نوشته از سری مطالب قبلی معرفی کردیم، اطلاعاتی داشته باشید: کلاس Storage در ++C — راهنمای جامع برای مطالعه بخش قبلی این سری...
-
آموزش جامع Webpack (بخش دوم: آشنایی مقدماتی) — از صفر تا صد
پنجشنبه 17 مرداد 1398 13:35
در این بخش از طریق مقالات آموزش جامع Webpack با برخی مبانی این ابزار مهم جاوا اسکریپت آشنا میشویم. در بخش قبلی در مورد تاریخچه وبپک توضیح دادیم: آموزش جامع Webpack (بخش اول) — از صفر تا صد در این مقاله از یک دایرکتوری خالی شروع میکنیم و اپلیکیشنی با وابستگیها میسازیم. در ادامه با استفاده از صرفاً چند خط کد...
-
آموزش برنامه نویسی سوئیفت (Swift): مفهوم ژنریک ها (Generics) – بخش سیزدهم
پنجشنبه 17 مرداد 1398 13:34
در بخش قبلی این سری مقالات آموزش سوئیفت در مورد اسامی مستعار نام، مشاهدهگرهای مشخصه و تفاوت self با Self صحبت کردیم. اما زمانی که به توضیح Self رسیدیم، مشاهده کردیم که ابتدا باید مفهوم ژنریک را در زبان سوئیفت روشنتر بکنیم. برای مطالعه بخش قبلی به لینک زیر مراجعه کنید: آموزش برنامهنویسی سوئیفت (Swift): اسامی مستعار...
-
فناوری های مختلف جاسازی (Embedding) در HTML — راهنمای کاربردی
پنجشنبه 17 مرداد 1398 13:33
شما با مطالعه بخشهای پیشین این سری مقالات راهنمای کاربردی HTML اینک باید با طرز کار جاسازی یا Embedding موارد مختلف از قبیل صوت و ویدئو در صفحههای وب آشنا شده باشید. در این مرحله قصد داریم این موضوع را کمی بسط دهیم و به بررسی عناصری بپردازیم که امکان جاسازی طیف گستردهای از انواع محتوا را در صفحههای وب فراهم...
-
ویرایش خودکار ویدئوها با پایتون — به زبان ساده
پنجشنبه 17 مرداد 1398 13:33
در این مطلب، آموزش ساخت سیستمی ارائه میشود که میتواند سکوتهای آزاردهنده موجود در ویدئوها، خطاهای انسانی که به وقوع میپیوندند و برخی از دیگر مواردی که مد نظر کاربر هستند را اصلاح کند. این سیستم، ویدئو کاربر را به یک ویدئو زیبا تبدیل نمیکند، اما حداقل این امکان را فراهم میکند که از صرف ساعتها زمان برای گوش فرا...
-
آموزش ری اکت (React) — مجموعه مقالات مجله فرادرس
پنجشنبه 17 مرداد 1398 13:32
ریاکت یک کتابخانه جاوا اسکریپت برای ساخت رابط کاربری است که به نام React یا React.js شناخته میشود. این کتابخانه از سوی فیسبوک و جامعهای از توسعهدهندگان و شرکتهای مستقل نگهداری میشود. ریاکت میتواند به عنوان یک مبنا برای توسعه اپلیکیشنهای تکصفحهای یا موبایل استفاده شود زیرا کاربرد اصلی آن ارائه روشی ساده برای...
-
الگوریتم یافتن اعداد متباین (Coprime) در جاوا — به زبان ساده
پنجشنبه 17 مرداد 1398 13:22
دو عدد a و b زمانی اعداد متباین یا نسبت به هم اول نامیده میشوند که تنها عامل یا فاکتور مشترک آنها عدد 1 باشد. این نوع اعداد به نام «متقابلاً اول» (Mutually prime) یا coprime نیز نامیده میشوند. در این راهنما به بررسی اول بودن دو عدد نسبت به هم در زبان برنامهنویسی جاوا میپردازیم. الگوریتم یافتن بزرگترین عامل مشترک...
-
محاسبه انتگرال در پایتون — راهنمای گام به گام
پنجشنبه 17 مرداد 1398 13:21
-
تنسورفلو (TensorFlow) — از صفر تا صد
پنجشنبه 17 مرداد 1398 13:21
«تنسورفلو» (TensorFlow) ، یک کتابخانه رایگان و «متنباز» (Open Source) برای «برنامهنویسی جریان داده» ( Dataflow Programming) و «برنامهنویسی متمایزگر» (Differentiable Programming)، جهت انجام طیف وسیعی از وظایف است. تنسورفلو، کتابخانهای برای «ریاضیات نمادین» (Symbolic Math) محسوب میشود و کاربردهای گوناگونی در...
-
الگوریتم بهینه سازی کلونی مورچگان در جاوا — راهنمای کاربردی
چهارشنبه 16 مرداد 1398 13:44
در این مقاله به توضیح مفهوم «بهینهسازی کلونی مورچگان» (ant colony optimization) یا به اختصار ACO میپردازیم و کدهای نمونه آن را نیز ارائه میکنیم. طرز کار الگوریتم کلونی مورچگان چگونه است؟ ACO یک الگوریتم ژنتیک است که از رفتار طبیعی مورچهها الهام گرفته است. برای درک کامل الگوریتم ACO باید با مفاهیم مقدماتی آن آشنا...
-
ابزار آنالیز استاتیک کد در اندروید استودیو — راهنمای مقدماتی
چهارشنبه 16 مرداد 1398 13:43
آنالیز استاتیک یا آنالیز استاتیک کد نوعی از آنالیز است که بر مبنای برخی قواعد تعیینشده و پیش از اجرای برنامه و معمولاً حتی پیش از تست unit، روی کد منبع اعمال میشود. این نوعی از دیباگ کردن است که بدون اجرای برنامه انجام مییابد و معمولاً نخستین گام در جهت آنالیز کد محسوب میشود. از آنجا که این آنالیز بر مبنای برخی...
-
طراحی اسکریپت ژنتیک در پایتون — به زبان ساده
چهارشنبه 16 مرداد 1398 13:42
در این مقاله در خصوص برخی آرگومانهای خط فرمان و ورودی کاربر صحبت میکنیم که طراحی اسکریپت ژنتیک را در پایتون میسر ساختهاند. ساخت رابطهای کاربری در این بخش مراحل ابتدایی برای ساخت یک رابط کاربری با استفاده از ورودی تعاملی کاربر و آرگومانهای خط فرمان را مورد بررسی قرار میدهیم. کدی که در این مقاله ارائه شده است، در...
-
ساخت ربات تلگرام برای دریافت اعلان های سفارشی — به زبان ساده
چهارشنبه 16 مرداد 1398 13:41
در این مقاله روش استفاده از ربات تلگرام برای دریافت اعلان های سفارشی در موضوعات خاص را بررسی میکنیم. فرض کنید یک اپلیکیشن را روی یک سرور توزیع کردهاید. همواره برخی کارها وجود دارند که لازم است در پسزمینه اجرا شوند. اما برای این که متوجه شویم این کارها پایان یافتهاند یا نه، باید به صورت دستی آنها را بررسی کنیم....
-
جستجوی الگو (Pattern Searching) — به زبان ساده
چهارشنبه 16 مرداد 1398 13:38
در این مطلب، جستجوی الگو (Pattern Searching) مورد بررسی قرار میگیرد و یک الگوریتم ساده برای این کار ارائه میشود. متن [txt[0..n-1 و الگوی [pat[0..m-1 موجود است؛ هدف نوشتن تابع جستجویی ([]char pat[], char txt) است که همه وقوعهای []pat در []txt را چاپ کند. میتوان فرض کرد که n > m است. مثالهای زیر در این راستا...
-
جستجوی الگو (Pattern Searching) — به زبان ساده
چهارشنبه 16 مرداد 1398 13:38
در این مطلب، جستجوی الگو (Pattern Searching) مورد بررسی قرار میگیرد و یک الگوریتم ساده برای این کار ارائه میشود. متن [txt[0..n-1 و الگوی [pat[0..m-1 موجود است؛ هدف نوشتن تابع جستجویی ([]char pat[], char txt) است که همه وقوعهای []pat در []txt را چاپ کند. میتوان فرض کرد که n > m است. مثالهای زیر در این راستا...
-
گراف قویا همبند و برنامه تشخیص آن — راهنمای کاربردی
چهارشنبه 16 مرداد 1398 13:37
در این مطلب، روش نوشتن برنامهای که تشخیص میدهد یک گراف قویا همبند است یا خیر، مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، پیادهسازی آن در زبانهای برنامهنویسی گوناگون شامل ++C ، «جاوا» (Java) و «پایتون» (Python) انجام شده است. فرض میشود یک گراف جهتدار به عنوان ورودی به برنامه داده شده است. هدف آن است که برنامه بررسی و...
-
تابع بازگشتی در ++C — راهنمای جامع
سهشنبه 15 مرداد 1398 12:21
در این نوشته با روش ایجاد یک تابع بازگشتی در ++C آشنا میشویم. تابع بازگشتی تابعی است که خودش را فرامیخواند. چنین فرایندی به طور کلی «بازگشت» (recursion) نامیده میشود. برای مطالعه بخش قبلی این سری مقالات به لینک زیر رجوع کنید: کلاس Storage در ++C — راهنمای جامع طرز کار بازگشت در ++C چگونه است؟ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10...
-
جستجوی الگو (Pattern Searching) — به زبان ساده
سهشنبه 15 مرداد 1398 12:20
در این مطلب، جستجوی الگو (Pattern Searching) مورد بررسی قرار میگیرد و یک الگوریتم ساده برای این کار ارائه میشود. متن [txt[0..n-1 و الگوی [pat[0..m-1 موجود است؛ هدف نوشتن تابع جستجویی ([]char pat[], char txt) است که همه وقوعهای []pat در []txt را چاپ کند. میتوان فرض کرد که n > m است. مثالهای زیر در این راستا...
-
همگام سازی تنظیمات بین نسخه های مختلف ویژوال استودیو کد — به زبان ساده
سهشنبه 15 مرداد 1398 12:18
اگر یک توسعهدهنده غیر مبتدی هستید و سیستم یا لپتاپی را که استفاده میکنید، چند سال قبل خریداری کردهاید، مسلماً تاکنون ابزارها و نرمافزارهای زیادی را روی آن نصب کردهاید. احتمال دارد از نرمافزار VS Code به عنوان ادیتور کد خود استفاده می کنید و برخی افزونهها را روی آن نصب دارید. ممکن است بتوانید برخی از مواردی که...
-
یادگیری ماشین با پایتون — به زبان ساده
سهشنبه 15 مرداد 1398 12:14
با گسترش استفاده از «یادگیری ماشین» (Machine Learning) در صنایع گوناگون، نیاز به ابزاری که بتواند به فرد برای انجام فرایندهای مختلف کمک کند به امری حیاتی مبدل شده است. «زبان برنامهنویسی پایتون» (Python Programming Language) ، یک ستاره درخشان در آسمان فناوری یادگیری ماشین است که اغلب، هم برای پروژههای تحقیقاتی و هم...
-
افزودن گرافیک برداری (SVG) به صفحات وب — راهنمای کاربردی
دوشنبه 14 مرداد 1398 10:36
گرافیکهای برداری در شرایط زیادی مفید واقع میشوند. این گرافیکها فایلهایی با اندازه کوچک هستند که به راحتی میتوانند افزایش مقیاس پیدا کنند، به طوری که وقتی روی آنها زوم میکنید به صورت تار یا در اصطلاح «pixelate» (پیکسل پیکسل) در نمیآیند. در این مقاله روش افزودن گرافیک برداری به وب را توضیح میدهیم. پیشنیازهای...
-
تولید ترکیب ها در جاوا — از صفر تا صد
دوشنبه 14 مرداد 1398 10:36
در این راهنما به بررسی راهحلهای مسئله k-ترکیب در جاوا میپردازیم. ابتدا الگوریتمهای بازگشتی و تکراری را بررسی کرده و پیادهسازی میکنیم تا همه ترکیبهای با اندازه مفروض را بسازیم. سپس راهحلها را با استفاده از کتابخانههای رایج مورد بررسی قرار میدهیم. بدین ترتیب قادر خواهیم بود مسائل مربوط به تولید ترکیب را در...
-
آموزش Node.js: مفاهیم مقدماتی — بخش اول
دوشنبه 14 مرداد 1398 10:34
در این سری مقالات آموزش جامع Node.js با مفاهیم مقدماتی آشنا میشویم. Node.js یک محیط runtime سمت سرور جاوا اسکریپت است و روی سرور اجرا میشود. این محیط زمان اجرا، اوپنسورس و چند پلتفرمی است و از زمان معرفی در سال 2009 محبوبیت زیادی کسب و نقش مهمی در توسعه وب ایفا کرده است. اگر تعداد ستارههای گیتهاب را معیار محبوبیت...
-
کار با انواع فرمت ها در پایتون (JSON ،CSV و XML) — به زبان ساده
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:19
انعطافپذیری و سهولت استفاده از «زبان برنامهنویسی پایتون» (Python Programming Language) ، این زبان را به یکی از محبوبترین زبانها به ویژه برای «دانشمندان داده» (Data Scientist) ، مبدل کرده است. یکی از دلایل مهم این امر، سادگی کار با مجموعهدادههای بزرگ در زبان پایتون است. امروزه، همه شرکتهای فناوری، استراتژیهای...
-
ایجاد منوهای کشویی (Drawers) در فلاتر (Flutter) — به زبان ساده
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:19
فلاتر یک SDK برای ساخت اپلیکیشنهای موبایل است که از سوی گوگل ارائه شده و به ایجاد اپلیکیشنهای مدرن همراه برای iOS و اندروید با استفاده از کدبیس (تقریباً) یکسان کمک میکند. فلاتر در زمینه محیطهای توسعه اپلیکیشنهای موبایل چند پلتفرمی یک تازهوارد محسوب میشود و برخلاف دیگر فریمورکها مانند React Native از جاوا...