-
۵ قابلیت پیشرفته پایتون و روش های استفاده از آن ها — راهنمای کاربردی
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:18
پایتون یک زبان زیبا است و در عین این که استفاده از آن ساده محسوب میشود ساختار کاملاً گویایی دارد. اما آیا با همه امکانات این زبان برنامهنویسی آشنا هستید؟ قابلیتهای پیشرفته هر زبان برنامهنویسی عموماً از طریق به کارگیری گسترده و طولانیمدت آن زبان به دست میآیند. برای نمونه، شاید تاکنون در زمان کدنویسی یک پروژه...
-
ساخت اپلیکیشن ساده آب و هوا با React Native و Expo — از صفر تا صد
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:17
React Native یک فریمورک عالی برای توسعه اپلیکیشنهای موبایل چند پلتفرمی برای گوشیهای مبتنی بر iOS و اندروید است. در این مقاله قصد داریم با همدیگر فرایند ساخت یک اپلیکیشن «کوچک» آب و هوا را با استفاده از React Native و Expo از طریق واکشی دادهها به صورت آنی مرور کنیم. اگر تاکنون هرگز با React Native کار نکردهاید،...
-
تصاویر واکنش گرا (Responsive) در HTML — راهنمای جامع
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:16
در این مقاله در مورد مفهوم تصاویر واکنش گرا یا Responsive صحبت خواهیم کرد. تصاویر واکنشگرا به تصاویری گفته میشود که روی دستگاههای مختلف که اندازههای صفحه، وضوح تصویر و دیگر ویژگیهای متفاوت دارند، به طرز مناسبی نمایش پیدا میکنند. همچنین با امکانات HTML برای پیادهسازی تصاویر واکنشگرا آشنا خواهیم شد. تصاویر...
-
زبان های برنامه نویسی که نباید در سال ۲۰۱۹ بیاموزید
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:13
کمپانی «کُدمنتور» (Codementor) هر سال گزارش جامعی پیرامون زبانهای برنامهنویسی که افراد نباید بیاموزند فراهم میکند. معمولا، گزارشهایی که سازمانهای گوناگون فراهم میکنند پیرامون محبوبترین زبانهای برنامهنویسی و یا در واقع پیرامون زبانهایی است که توصیه میشود افراد بیاموزند. اما کدمنتور درست برعکس این جریان عمل...
-
گزاره های شرطی ساده و تودرتو در ++C — به زبان ساده
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:12
در مطلب پیشین مروری داشتیم بر تاریخچه، کاربردها و اهمیت زبان برنامه نویسی C++ که میتوانید آن را با عنوان « آموزش ++C — راهنمای شروع یادگیری » مطالعه کنید. در این مقاله، با روش نوشتن گزاره های شرطی ساده و تودرتو در ++C به کمک عبارتهای مختلف if…else آشنا میشویم. گزاره if در ++C 1 2 3 4 if ( testExpression ) { //...
-
انتشار لاراول (Laravel Broadcasting) چگونه کار می کند؟ — راهنمای کاربردی
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:12
در این مقاله به بررسی مفهوم انتشار لاراول میپردازیم. این قابلیت باعث میشود بتوانید در زمان وقوع اتفاقی در سمت سرور اعلانهایی به سمت کلاینت ارسال کنید. در این مطلب قصد داریم از کتابخانه شخص ثالث Pusher برای ارسال اعلانها به سمت کلاینت بهره بگیریم. اگر تاکنون با موقعیتی مواجه شدهاید که در زمان وقوع اتفاقی در سمت...
-
آموزش پایتون: مفاهیم OpenCV برای تشخیص چهره و حرکت — راهنمای مقدماتی
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:11
شکی نیست که علم داده (به طور کلی) موضوع مهمی در زمینه علوم محسوب میشود و بر اساس آمارهای مختلف مشخص شده است که دانشمندان داده، پایتون را دوست دارند. یادگیری برخی جنبههای علم داده و پایتون با همدیگر یک ایده عالی محسوب میشود. به همین دلیل است که قصد داریم در بخشهای باقیمانده این سری مطالب آموزشی روی کاربردهای واقعی...
-
کار با JSON در جاوا اسکریپت — راهنمای کاربردی
یکشنبه 13 مرداد 1398 15:10
JSON اختصاری برای عبارت «نشانهگذاری شیء جاوا اسکریپت» (JavaScript Object Notation) است. JSON استانداردی برای قالببندی مبتنی بر متن است که دادههای ساختیافته را بر اساس ساختار شیء جاوا اسکریپت نمایش میدهد. این نشانهگذاری به طور معمول برای انتقال دادهها در وباپلیکیشنها استفاده میشود. این انتقال شامل ارسال برخی...
-
پانداس (Pandas) — از صفر تا صد
شنبه 12 مرداد 1398 15:22
«پانداس» (Pandas)، یک کتابخانه «متنباز» (Open Source) با گواهینامه BSD است که کارایی بالا، ساختاری با قابلیت استفاده آسان و ابزارهای تحلیل داده برای «زبان برنامهنویسی پایتون» (Python Programming Language) را فراهم میکند. در واقع، میتوان گفت پانداس یک کتابخانه قدرتمند برای تحلیل ، «پیشپردازش» (PreProcessing) و...
-
آموزش Node.js: میزبانی و پیکربندی محیط توسعه — بخش دوم
شنبه 12 مرداد 1398 15:21
اپلیکیشنهای Node.js را بسته به نیازها میتوان در مکانهای مختلفی میزبانی کرد. در ادامه فهرستی (غیر جامع) از گزینههای ممکن برای میزبانی و توزیع اپلیکیشنهای Node.js و ایجاد دسترسی عمومی معرفی شدهاند. این فهرست از سادهترین گزینههای پیکربندی محیط توسعه آغاز شده و در ادامه به سمت گزینههای پیچیده و قویتر حرکت...
-
آموزش ساخت یک اپلیکیشن آیفون (بخش چهارم) — به زبان ساده
شنبه 12 مرداد 1398 15:20
در این بخش از سری مقالات راهنمای عملی ساخت اپلیکیشنهای آیفون قصد داریم به بررسی مشخصههای آیتمهای ناوبری اپلیکیشن خود بپردازیم. در بخش قبلی ما صحنه News را وارد کنترلر ناوبری خودش کردیم. در این زمان میتوان نوار ناوبری را مشاهده کرد، اما از آنجا که آیتم ناوبری صحنه News هیچ عنوانی ندارد، نوار ناوبری خالی است. برای...
-
دیباگ کردن Node.js با ویژوال استودیو کد — راهنمای کاربردی
شنبه 12 مرداد 1398 15:20
واقعیت این است که دیباگ کردن Node.js همواره کار دشواری است. اگر تاکنون فرصت کدنویسی یک پروژه در Node.js را داشتهاید، میدانید که یافتن منشأ خطا در این نوع کدها و در نتیجه دیباگ Node.js پیچیدگی و دردسر فراوانی به همراه دارد. برخلاف کدهای جاوا اسکریپت که در مرورگر دیباگ میشوند و یا کدهای جاوا که با استفاده از یک IDE...
-
بوکه (Bokeh) — از صفر تا صد
شنبه 12 مرداد 1398 15:19
«بوکه» (Bokeh) ، کتابخانهای برای بصریسازی تعاملی دادهها است. برخلاف دیگر کتابخانههای موجود برای بصریسازی دادهها در «زبان برنامهنویسی پایتون» ، مانند «مَتپلاتلیب» (Matplotlib) و «سیبورن» (Seaborn)، بوکه گرافیکهای خود را با استفاده از «اچتیامال» (HTML) و «جاوا اسکریپت» (JavaScript) رندر میکند. این موضوع...
-
ساخت اپلیکیشن ضبط صدا با کاتلین (Kotlin) — به زبان ساده
شنبه 12 مرداد 1398 15:17
فریمورک مالتیمدیا در اندروید از ضبط و پخش صدا نیز پشتیبانی میکند. در این مطلب مراحل ساخت یک اپلیکیشن ضبط صدا را بررسی میکنیم که قابلیت ضبط کردن صدا و ذخیرهسازی آن در حافظه داخلی دستگاه اندرویدی را دارد. این کار با استفاده از MediaRecorder که از سوی SDK اندروید ارائه شده است صورت میگیرد. همچنین با روش تقاضای آنی...
-
ساخت ابر برچسب در پایتون — به زبان ساده
شنبه 12 مرداد 1398 15:16
در این مطلب، چگونگی انجام تحلیل اکتشافی دادهها برای «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing) با استفاده از «ابر برچسب» (Word Cloud) در « زبان برنامهنویسی پایتون » آموزش داده شده است. اما پیش از ارائه آموزش ساخت ابر برچسب در پایتون، باید دانست که ابر بچسب (با عنوان تگکلود یا کلودتگ هم از آن یاد میشود)...
-
کلون (Clone) کردن آرایه در جاوا اسکریپت — راهنمای مقدماتی
شنبه 12 مرداد 1398 15:15
در جاوا اسکریپت برای انجام کارهای مختلف، روشهای گوناگونی وجود دارند. در این نوشته به روشهای متفاوتی میپردازیم که میتوان یک آرایه را در جاوا اسکریپت Clone کرد. 1. عملگر Spread (کپی سطحی) از زمانی که استاندارد ES6 معرفی شده است؛ عملگر Spread پراستفادهترین گزینه محسوب میشود. این روش ساختار خلاصهای دارد و در مواردی...
-
بررسی وجود چند کلیدواژه در یک رشته با جاوا — به زبان ساده
شنبه 12 مرداد 1398 15:15
در این راهنمای مقدماتی با روش تشخیص وجود چند کلمه درون یک رشته متنی (String) آشنا میشویم. بدین منظور الگوریتمهای یافتن کلیدواژه در یک رشته را در زبان جاوا طراحی و بررسی خواهیم کرد. فرض کنید رشته زیر را داریم: 1 String inputString = "hello there، Baeldung" ; وظیفه ما این است که ببینیم آیا inputString شامل...
-
حلقه for در زبان برنامه نویسی ++C — به زبان ساده
شنبه 12 مرداد 1398 15:14
در زبانهای برنامهنویسی مختلف از حلقهها برای تکرار یک بلوک خاصی از کد استفاده میشود. در این راهنما با روش ایجاد حلقه for در زبان برنامه نویسی ++C با ارائه مثال آشنا میشویم. اجرای حلقهها تا زمانی که شرط خاصی برقرار بشود ادامه مییابد. سه نوع حلقه در زبان برنامهنویسی ++C وجود دارند: حلقه for حلقه while حلقه...
-
آدرس دهی در شبکه های کامپیوتری — به زبان ساده
جمعه 11 مرداد 1398 13:14
آدرس دهی لایه ۳ شبکه، یکی از وظایف اصلی لایه شبکه محسوب میشود. آدرسهای این شبکه همواره منطقی هستند، یعنی آدرسهایی بر مبنای نرمافزار هستند و میتوان با پیکربندی مناسب آنها را تغییر داد. آدرس شبکه معمولاً به یک میزبان یا گره و یا سرور اشاره میکند. همچنین آدرس میتواند نشان دهنده کل یک شبکه باشد. آدرس شبکه همواره...
-
۹ افزونه ویژوال استودیو کد برای برنامه نویسی آسان تر — راهنمای کاربردی
جمعه 11 مرداد 1398 13:14
ویژوال استودیو کد یک IDE از محصولات مایکروسافت و همزمان یکی از بهترین ویرایشگرهای رایگان متن حال حاضر است. این IDE مجموعه کاملی از سهولت نسبی استفاده و عملکرد را ترکیب کرده است که به عنوان یک اپلیکیشن Electron کاملاً شگفتانگیز است. به جز مواردی که ذکر کردیم، یکی از دلایلی که افراد عاشق VS Code میشوند، قابلیت...
-
آموزش پایتون: ساخت نمودارهای مالی با Bokeh — از صفر تا صد
جمعه 11 مرداد 1398 13:13
دنیا به سرعت در حال رشد است. از زمانی که اینترنت و گوشیهای هوشمند تکامل یافتهاند، فناوریهای مالی به طور انفجاری رشد کردهاند. بر اساس گزارشها، از هر 781 نفر روی کره زمین یک نفر به صورت آنلاین تجارت میکند. این عدد وقتی با دیگر کارهایی که انسانها انجام میدهند مقایسه شود، عدد بزرگی به نظر خواهد رسید. در این مطلب...
-
تشخیص چهره در پایتون با OpenCV و Dlib — از صفر تا صد
جمعه 11 مرداد 1398 13:12
در این راهنما با روش ایجاد و اجرای یک الگوریتم تشخیص چهره در پایتون با استفاده از OpenCV و Dlib آشنا میشویم. همچنین برخی قابلیتهای آنها را برای شناسایی همزمان چشمها و دهان روی چهرههای مختلف معرفی خواهیم کرد. در این مقاله روش پیادهسازی مقدماتی تشخیص چهره را به طور کامل توضیح میدهیم که شامل ابزارهای طبقهبندی...
-
تحلیل شبکه های اجتماعی با R — به زبان ساده
جمعه 11 مرداد 1398 13:11
تحلیل شبکه های اجتماعی یکی از مباحث داغ روز است که در این مطلب به طور کامل به آن پرداخته خواهد شد. از زمان پیداش «شبکههای اجتماعی برخط» (Online Social Networks | OSN) تاکنون، جمعیت کاربران این شبکهها روز به روز افزایش مییابد. بر اساس آخرین گزارش «دیجیتال ۲۰۱۹» (Digital 2019 ) که توسط «هوتسوئیت» (Hootsuite) ارائه...
-
حلقه while و do…while در ++C — راهنمای کاربردی
جمعه 11 مرداد 1398 13:10
حلقهها در برنامهنویسی برای تکرار یک بلوک خاص از کد استفاده میشوند. در این مقاله با روش ایجاد حلقه while و do…while در ++C آشنا خواهیم شد. در برنامهنویسی رایانه، حلقه برای تکرار یک بلوک کد تا زمانی که شرط خاصی برقرار شود، مورد استفاده قرار میگیرد. در زبان برنامهنویسی ++C، سه نوع حلقه وجود دارند: حلقه for حلقه...
-
هش کردن رمزهای عبور در جاوا — به زبان ساده
جمعه 11 مرداد 1398 13:10
در این مقاله، به بررسی اهمیت هش کردن رمزهای عبور میپردازیم. نگاهی سریع به ماهیت آن خواهیم داشت و دلیل اهمیت آن را نیز توضیح میدهیم. همچنین برخی روشهای امن و ناامن برای اجرای هش کردن رمزهای عبور در جاوا را معرفی میکنیم. هش کردن چیست؟ هش کردن فرایندی است که در طی آن یک رشته یا Hash از یک پیام مفروض با استفاده از یک...
-
آموزش ساخت یک اپلیکیشن آیفون (بخش پنجم) — به زبان ساده
جمعه 11 مرداد 1398 13:09
در بخش قبلی این سری مقالات آموزش ساخت یک اپلیکیشن برای آیفون سه آیتم برگهای با عناوین «News» ،«Second» و «Chat» داشتیم، اما تاکنون به آیتم برگهای «Second» نپرداختهایم. در این مطلب قصد داریم این را به بخش «Products» اپلیکیشن خود تبدیل کنیم که در آن کاربران اپلیکیشن میتوانند برخی آیتمها را خریداری کند. اکنون که با...
-
تولید اعداد تصادفی در پایتون — به زبان ساده
جمعه 11 مرداد 1398 13:08
تصادفی بودن، بخش مهمی از «پیکربندی» (Configuration) و «ارزیابی» (Evaluation) الگوریتمهای «یادگیری ماشین» (Machine Learning) را تشکیل میدهد. از مقداردهی اولیه تصادفی وزنها در «شبکه عصبی مصنوعی» (Artificial Neural Network) تا بخشبندی دادهها به صورت تصادفی به دو دسته «مجموعه تست» (Test Set) و «مجموعه آموزش» (Train...
-
ریداکس (Redux) — مبانی مقدماتی
جمعه 11 مرداد 1398 13:07
اصطلاحهای تخصصی زیادی در دنیای ریداکس وجود دارند. اکشن، اکشنساز، انواع اکشن، کاهنده، کاهندههای ریشه و مواردی از این دست. در پس همه این مجموعه واژگان پیچیده، کدهای سادهای وجود دارند که موجب بهبود زیادی در روش سازماندهی و نوشتن اپلیکیشنهای ریاکت شدهاند. در این مطلب تلاش خواهیم کرد برخی از این مفاهیم مقدماتی و...
-
تمرین ساخت شیئ در جاوا اسکریپت (بخش اول) — راهنمای کاربردی
پنجشنبه 10 مرداد 1398 13:03
در بخشهای قبلی این سری مقالات راهنمای جامع جاوا اسکریپت با مبانی نظری شیئهای جاوا اسکریپت و جزییات ساختار آنها آشنا شدیم و بدین ترتیب یک نقطه شروع قابل اتکا برای آغاز به دست آوریم. در این مقاله وارد یک تمرین عملی میشویم و تجربه عملی بیشتری در زمینه ساخت شیئ در جاوا اسکریپت به دست میآوریم که منجر به ساخت شیئی جالب...
-
آموزش برنامه نویسی سوئیفت (Swift): مدیریت خطا – بخش چهاردهم
پنجشنبه 10 مرداد 1398 13:03
در این بخش از سری مقالات آموزش برنامهنویسی سوئیفت به موضوع مدیریت خطا خواهیم پرداخت. در بخش قبلی در مورد ژنریک ها در این زبان برنامهنویسی صحبت کردیم که میتوانید با کلیک روی لینک زیر آن را مطالعه کنید: آموزش برنامهنویسی سوئیفت (Swift): مفهوم ژنریکها (Generics) – بخش سیزدهم مقدمه آیا تاکنون با این موقعیت مواجه...